Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego FOX dla wszystkich klas, odbędzie się 3 marca (wtorek) o godz. 8:00 w świetlicy szkolnej. Osoby, które zgłosiły się na konkurs, prosimy o punktualne przybycie.

Opiekun: Małgorzata Ochodek

 

fox

W dniu 20.02.2020 odbyła się wycieczka klasy 1cg pod opieką Przemysława Hudymy i Krzysztofa Jarosa do Mirosławca w celu zwiedzenia bazy lotniczej.

KJ

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w konkursie International Public Speaking Competition organizowanego przez English-Speaking Union, proszone są o przyjście jutro tj. 28 lutego do sali 2i o godz. 11:45 z gotową prezentacją tematu.

Organizator

Małgorzata Ochodek

Miło nam poinformować, że Joanna Olijarczyk z 3e otrzymała Wyróżnienie Specjalne w V Wojewódzkim Konkursie Fotograficznym "Przyroda wokół nas" zorganizowanym przez XI Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu. Asia jest laureatką licznych konkursów fotograficznych i już niejednokrotnie stawała na podium. Jej wrażliwość i zmysł estetyczny pozwalają na tworzenie pięknie skomponowanych i wykadrowanych zdjęć, które budzą zachwyt u licznych odbiorców.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
 
JD
 
 
 
8. lutego uczeń Jakub Kazała wziął udział w II etapie (okręgowym) ogólnopolskiej Olimpiady Geograficznej i znalazł się wśród 55 najlepszych młodych geografów naszego regionu. Wcześniej, we wrześniu i październiku Jakub przeprowadził badania i obserwacje na podstawie których przygotował obszerną pracę pt.: "Wpływ wybranych inwestycji komunikacyjnych w Pile na jakość życia jej mieszkańców".
Gratulujemy sukcesów i życzymy kolejnych!
 
JT
 

9. stycznia 2020 roku odbył się etap podstawowy XXXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej.

Zgodnie z regulaminem do etapu okręgowego zakwalifikowały się:

  1. 1. Kubera Gabriela, klasa IF
  2. 2. Więcek Paulina, klasa IFG

Życzymy sukcesów w etapie okręgowym, który odbędzie się w kwietniu w Poznaniu.

Opiekun: Maria Dembińska, Danuta Zaremba

MD

Dzień dobry,

dobiega końca ogólnopolski, otwarty etap rekrutacji do programu edukacyjno-stypendialnego ADAMED SmartUP. Uzdolniona młodzież ze szkół ponadpodstawowych ma dzięki niemu szansę na udział w atrakcyjnym obozie naukowym, udział w indywidualnych konsultacjach i na uzyskanie stypendium finansowego w wysokości 40 tys. zł.

Więcej informacji na temat programu i rekrutacji dostępnych jest pod linkiem: Gra o stypendium i udział w obozie naukowym ADAMED SmartUP 

Rekrutacja ma wieloetapowy charakter - by przejść dalej i mieć szansę na udział w rozmowach kwalifikacyjnych uczniowie muszą w wziąć udział w innowacyjnej grze on-line, w ramach której przygotowano do rozwiązania szereg zagadek naukowych. Gra pozostaje otwarta dla wszystkich zainteresowanych do 15 stycznia 2020 roku.

Pozdrawiam

Mikołaj Rutkowski
Biuro prasowe programu ADAMED SmartUP
tel. 572 660 023
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

09 stycznia 2020 roku odbędzie się ETAP SZKOLNY XXXV OLIMPIADY WIEDZY EKOLOGICZNEJ

 TEMATYKA OLIMPIADY

Tematyka Olimpiady obejmuje i poszerza wiedzę z zakresu treści podstaw programowych biologii oraz wiadomości związane z szeroko pojętą ekologią, a także z ochroną i kształtowaniem środowiska zawartych w podstawach programowych innych przedmiotów szkół ponadgimnazjalnych, zwłaszcza geografii, chemii, fizyki. Na każdym etapie eliminacji od uczestników wymagana jest znajomość bieżących podstaw prawnych ochrony środowiska oraz aktualności prasowych, radiowych i telewizyjnych związanych z ekologią i środowiskiem przyrodniczym w Polsce i na świecie. Szczególny nacisk kładziony jest na wiedzę z następujących dziedzin:

  • ekologia klasyczna,
  • woda i ich ochrona,
  • gleba i ich ochrona,
  • gospodarka rolna i leśna,
  • żywność i zdrowie,
  • ochrona przyrody,
  • powietrze i jego ochrona,
  • gospodarka odpadami,
  • hałas, wibracje, promieniowanie i skuteczna ochrona przed nimi,
  • aktualne zagadnienia społeczno-gospodarcze związane z ochroną i kształtowaniem środowiska.

Literatura zalecana przez Komitet Olimpiady Wiedzy Ekologicznej w załączniku.

Zgłoszenia udziału w olimpiadzie do 8 stycznia 2020 r. do nauczycieli biologii: M. Dembińskiej D. Zaremby.

            Literatura zalecana:

            Andrzejewski R., Falińska K.(red.) 1996- Populacje roślin i zwierząt-studium porównawcze, PWN,                         Warszawa.

  1. Borowski G.(red.) 2010 Leksykon ekoinżynierii PTIE, Warszawa.
  2. Campbell  N.A,, Reece J.H., Urry L.A. i in. 2013 Biologia , Rebis, Poznań.
  3. Chełmiński W. 2001- Woda, zasoby, degradacja i ochrona, PWN, Warszawa.
  4. Dobrzańska D., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2010- Ochrona środowiska przyrodniczego , PWN, Warszawa.
  5. Elektroniczny Atlas Środowiska Polski -2001-GRiD, Warszawa.
  6. Falencka-Jabłońska M.(red.) 2007- Drzewa wokół nas czyli tajemnice, które warto poznać Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Babice Stare.
  7. Falencka–Jabłońska M. 2013-(red.) Zbiór zestawów pytań XXIV-XXVIII Olimpiady Wiedzy Ekologicznej – Materiały pomocnicze do realizacji programów ekologii i ochrony środowiska w szkołach ponadgimnazjalnych – ABL Poligrafia, Warszawa.
  8. Falińska K. 2012-Ekologia roślin PWN, Warszawa.
  9. Gore A. Niewygodna prawda 2007- Sonia Draga, Katowice.
  10. Greszta J., Gruszka A., Kowalkowska M.-2002- Wpływ imisji na ekosystem wyd. Śląsk, Katowice.
  11. Grochowski W.1992-Las skarbiec człowieka Fundacja Wyd. Upowszechniania Wiedzy Tech., SITL i D. Warszawa.
  12. Kalinowska A. 2003 Ekologia wybór na nowe stulecie Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa.
  13. Kozłowski S. 2002-Ekorozwój wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa.
  14. Krebs Ch. 2011-Ekologia, PWN, Warszawa.
  15. Kunachowicz H., Czarnowska-Misztal B. 2000-Zasady żywienia człowieka, W S i P, Warszawa.
  16. Lewandowski W.M. 2006- Proekologiczne odnawialne źródła energii Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  17. Louv R. 2014-Ostatnie dziecko lasu- Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury, Relacja, Warszawa.
  18. Małachowski K. 2011-Gospodarka a środowisko i ekologia, PWN, Warszawa.
  19. Manahan S.E. 2013-Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa.
  20. Ochrona Środowiska 2018 -GUS, Warszawa.
  21. Popkiewicz M.2015- Świat na rozdrożu, Sonia Draga, Katowice.
  22. Pyłka-Gutowska E. 2004-Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, Wrocław.
  23. Radecki W.(red.) 2009- Opłaty i kary pieniężne w ochronie środowiska –komentarz do przepisów ustaw- Difin, Warszawa.
  24. Spitzer M.-2015 Cyfrowa demencja –W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Dobra Literatura, Słupsk
  25. Weiner J. 2003- Życie i ekologia biosfery, PWN, Warszawa.
  26. Wohlleben P. 2016 – Sekretne życie drzew-Otwarte, Kraków.
  27. Wohlleben P. 2017-Duchowe życie zwierząt-Otwarte, Kraków.

W minionym tygodniu zakończył się konkurs na najpiękniejsze atrybuty adwentowe, organizowany przez nauczycieli języka niemieckiego - Aleksandrę Gondek-Sujkę, Monikę Krupkę-Wojciechowską, Jarosława Lemanowicza. W kategorii najpiękniejszy wieniec adwentowy 1. miejsce ex aequo zajęły Agata Glonek (2f), Jowita Patalas (2e) i Julia Wiśniewska (1eG). W kategorii najpiękniejszy kalendarz adwentowy 1. miejsce ex aequo zajęły Weronika Krzyszka (1b) i Julia Wiśniewska (1fG).

Gratulujemy!

JL

Jak co roku zimą grupa naszych uczniów uczestniczyła w warsztatach językowych, tym razem w Dusznikach Zdrój. Warsztaty pozwoliły rozwinąć najbardziej cenione w chwili obecnej umiejętności społeczne - umiejętność autoprezentacji, bycia liderem oraz pracy w zespole. Zajęcia były prowadzone w formie interaktywnych warsztatów, gier symulacyjnych i praktycznych ćwiczeń.

Opiekę na projektem pełniły Joanna Mockało i Małgorzata Ochodek.

MO, JM

Jest mi niezmiernie miło poinformować, że uczniowie: DOMINIKA MICHALAK, WIKTORIA KĘDZIA ORAZ HUBERT PISZCZEK z KLASY 1eG zwyciężyli dnia 6 grudnia 2019 roku w szkolnym etapie VI edycji ogólnopolskiego konkursu TURBOLANDESKUNDE – WĘDRÓWKA PO KRAJACH NIEMIECKIEGO OBSZARU JĘZYKOWEGO – SZWAJCARIA i tym samym zakwalifikowali się do etapu regionalnego tego konkursu, który odbędzie się w marcu 2020 roku. Serdecznie Wam gratulujemy i życzymy wytrwałości w kolejnych przygotowaniach.

Konkurs odbywa się pod patronatem Międzynarodowego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego (IDV) oraz przy wsparciu Goethe Institut w Krakowie i Warszawie.

Podczas konkursu realizowane są następujące cele:

  • rozbudzanie i pogłębianie zainteresowania krajami niemieckojęzycznymi,
  • propagowanie wychowania proeuropejskiego,
  • rozbudzanie otwartości na inne kultury,
  • krzewienie ducha tolerancji i szacunku wśród uczniów,
  • doskonalenie umiejętności i wykorzystywania technologii komputerowej i informacyjnej do poszerzania i prezentacji własnej wiedzy,
  • rozwijanie kapitału społecznego młodych ludzi,
  • doskonalenie umiejętności prezentacji własnych osiągnięć i współpracy w grupie,
  • przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia językowego,
  • przyzwyczajanie uczniów do sprawdzania swojej wiedzy i umiejętności poprzez udział w konkursach.

Trzymamy za Was kciuki!!!

Opiekunowie konkursu – nauczyciele języka niemieckiego: Monika Wojciechowska-Krupka, Aleksandra Gondek-Sujka, Jarosław Lemanowicz

AG-S